วันจันทร์ที่ 30 พฤศจิกายน พ.ศ. 2552

Eng Music: My bloody valentine: TATA YOUNG



Love my love my
I still love my

My valentine running rings around me
Hanging by a thread but we're loosening , loosening
The sparks were flyin' not the type that we need
Bringing a fire that is burning me , burning me

(I know) Nobody said that it'd be easy
(My heart) That we could find a way ,make a way
(But you don't) You don't prioritize me

How'm I s'posed to believe yours games will ever change ,ever change

It's such a dirty mess imperfect at it's best
But it's my love ,my love ,my bloody valentine
Sometimes i wanna leave but then I watch you next to me
My love ,my love ,my bloody valentine
Maybe I should but still i just can't walk away
Try to convince me once again that I should stay
Through all the brokenness this bleeding heart must confess
I love my love my bloody valentine
Love my love myI still love my (bloody valentine)

I opene doors but you close them on me
I'm compromising won't you show the same ,help the change
You're phone is ringing it says shorty ,so tell me
What's her name ,how'd she get your number?
Don't try to be playin' me

(Cuz i'll know) Before you even say anything
(But I hope) You wouldn't lie to me ,don't lie to me
You know that we've been here before
OH Don't patronize ,don't feed me lines
Just change your ways yeah make it right

It's such a dirty mess imperfect at it's best
But it's my love ,my love ,my bloody valentine
Sometimes i wanna leave but then I watch you next to me
My love ,my love ,my bloody valentine
Maybe I should but still i just can't walk away
Try to convince me once again that I should stay
Through all the brokenness this bleeding heart must confess
I love my love my bloody valentine
Love my love myI still love my (bloody valentine)

วันอาทิตย์ที่ 29 พฤศจิกายน พ.ศ. 2552

Get Grammar: Do Does

วันนี้ผมขอเสนอการใช้ do และ does กันนะครับ หลายคนอาจจะลืมเลือนไปบ้าง ลองมาทบทวนกันดูนะครับ

simple present Wh-questions and statements

Q: What do you do?
A: I'm a student, and I have a part-time job.

Q: Where do you work?
A: I work at/in a restaurant.

Q: Where do you go to school?
A: I go to the University of Texas.

Q: Where does Andrea work?
A: She works at Thomas Cook Travel.

Q: What does she do?
A: She's a guide. she takes people on tours.

Q: How does she like it?
A: She love it.

ข้อสังเกต

I/You ---> work, take, study, teach, do, go, have
He/She ---> works, takes, studies, teaches, does, goes, has

วันจันทร์ที่ 16 พฤศจิกายน พ.ศ. 2552

Eng Music:Time for miracles (Ost.2012)

เพลงนี้เป็นเพลงประกอบภาพยนต์ 2012 ครับ ผมไปดูมาแล้ว ดีมาก ๆ ครับ ได้สติว่า เราไม่รู้ว่าวันสุดท้ายจะมาถึงเมื่อไหร่ อาจจะเป็นวันนี้ วันพรุ่งนี้ เราไม่อาจคาดเดาได้ ถึงแม้เราจะมีเทคโนโลยีทันสมัย สามารถทราบเหตุการณ์ล่วงหน้าได้หลาย ๆ ปี แต่ทุกสิ่งทุกอย่างย่อมไม่แน่นอน มีการเปลี่ยนแปลงได้ตลอดเวลา เพราะฉนั้น อย่าปล่อยให้มันสายเกินไปที่จะทำทุกสิ่งทุกอย่างที่อยากทำ และขอให้ใช้ชีวิตด้วยความมีสติเป็นที่ตั้ง เพื่อที่ว่า เมื่อวันสุดท้ายมาถึง เราจะได้ไม่เสียใจทีหลัง วันนี้เลยเอาเพลงมาให้ฟังครับ


ฟังเพลง Time For Miracles (Ost.2012)
Powered by you2play.com



Time For Miracles
Written by Alain Johannes and Natasha Shneider
Produced by Rob Cavallo
Performed by Adam Lambert


It’s late at night and I can’t sleep
Missing you just runs too deep
Oh I can’t breathe thinking of your smile
Every kiss I can’t forget
This aching heart ain’t broken yet
Oh God I wish I could make you see
Cause I know this flame isn’t dying
So nothing can stop me from trying

Baby you know that
Maybe it’s time for miracles
Cause I ain’t giving up on love
You know thatMaybe it’s time for miracles
Cause I ain’t giving up on love
No I ain’t giving up on us

I just want to be with you
Cuz living is so hard to do
When all I know is trapped inside your eyes
The future I cannot forget
This aching heart ain’t broken yet
Oh God I wish I could make you see
Cuz I know this flame isn’t dying
So nothing can stop me from trying

Baby you know that
Maybe it’s time for miracles
Cuz I ain’t giving up on love
You know that
Maybe it’s time for miracles
Cause I ain’t giving up on love
No I ain’t giving up on us

Baby can you feel it (can you)
You know I can hear it (hear it in my soul)
So can you feel it feel it….You know it’s time….
Baby you know that
Maybe it’s time for miracles
Cuz I ain’t giving up on love

You know that
Maybe it’s time for miracles
Cuz I ain’t giving up on love
You knowMaybe it’s time for miracles
Cuz I ain’t giving up on love
No I ain’t giving up on us
I ain’t giving up no
Oh I ain’t giving up on us

วันอาทิตย์ที่ 15 พฤศจิกายน พ.ศ. 2552

Get Grammar: Use be (is, am, are)

วันนี้เป็นวันจันทร์ครับ เริ่มต้นวันทำงานของสัปดาห์ หลาย ๆ คงไม่อยากให้ถึงวันนี้เร็วนัก ผมเองก็เช่นกัน สำหรับวันนี้ ผมจะขอเสนอหัวข้อ การใช้ be (is, am, are) ในภาษาอังกฤษนะครับ เริ่มเลยนะ

1. Statement with be; ประโยคบอกเล่ากับ be (is, am, are) ประโยคไหนเราจะใช้อะไรนั้น ก็ขึ้นอยู่กับประธานของประโยค แบ่งได้เป็น 3 กลุ่มดังนี้ครับ
ประธานเป็น I ใช้ am
ประธานเป็น You, We, They ใช้ are
ประธานเป็น He, She, It ใช้ is

I am from Mexico.
You are from Brazil.
He is from Japan.
She is a new club member.
It is an exciting city.
We are in the same class.
They are my classmates.

รูปย่อ
I'm
you're
He's
she's
it's
we're
they're

แสดงความเป็นเจ้าของ
my
your
his
her
its
our
them

ตัวอย่างเช่น

My name is David. I'm from Mexico. My family is in Mexico City. My brother is a university student. His name is Carlos.

2. Wh-question with be การสร้างประโยคคำถาม Wh กับ be (is am are) รูปประโยคเป็น Wh-question+be(is am are)+ ประธาน+กริยา เช่น

What is your name?
Where is your friend?
Who is that?
What are your classmates like?
Where are you and friend from?
How are your classes?
ตัวอย่างเช่น
Q: Where's she from?
A: She's from Changmai.

Q: What's her first name?
A: It's Malai.

Q: How are your classes?
A: They're really interesting.

3. Yes/No questions and short answers whith be ประโยคคำถามใช่หรือไม่และคำตอบสั้น ๆ กับ Be (is am are) รูปประโยคคือ Be (is am are)+ประธาน+กริยา เช่น
Are you free?
Yes, I am
No, I'm not

Is David from Mexico?
Yes, he is
No, he's not/No, he isn't

Is Beth's class in the morning?
Yes, it is
No, it's not/No, it isn't

Are you and Beth in the same class?
Yes, we are.
No, we're not/No, we aren't

Are your classes interesting?
Yes, they are
No, they're not/No, they aren't.

วันพฤหัสบดีที่ 12 พฤศจิกายน พ.ศ. 2552

Vocabulary: About school

คำศัพท์เกี่ยวกับโรงเรียน มีคำอ่าน คำแปล ให้ด้วยนะครับ
อย่าลืมนำไปใช้ด้วยนะครับ

1. boarding school (noun) 'บอร์ดิง สคูล
Thai translation: โรงเรียนกินนอน
Example: Somsak goes to a boarding school in Chiang Mai.
สมศักดิ์เข้าเรียนโรงเรียนกินนอนที่จังหวัดเชียงใหม่

2. detention (noun) ดิ'เทนชัน
Thai translation: การโทษโดยการให้นักเรียนอยู่เย็นหลังเลิกเรียน
Example: I have detention after school for being late.
ผมถูกทำโทษให้อยู่เย็นหลังเลิกเรียนเพราะมาโรงเรียนสาย

3. recess (noun) ริ'เซส
Thai translation: การหยุดพักในช่วงเวลาสั้นๆ
Example: The children eat candy during recess.
เด็กกินขนมช่วงที่หยุดพักในเวลาสั้นๆ

4. orientation (noun) โอรีเอน'เทชัน
Thai translation: การปฐมนิเทศน์
Example: Orientation for new students is on the first day of school.
วันปฐมนิเทศน์นักเรียนใหม่คือวันแรกที่ของการเปิดเรียน

5. school break (noun) สคูล เบรค
Thai translation: การปิดเรียนกลางภาค
Example: Pranee is going to Singapore with her parents during school break.
ปราณีจะไปสิงคโปร์กับพ่อแม่ของเธอช่วงที่ปิดเรียนกลางภาค

6. school calendar (noun) สคูล 'แคลเลนเดอร์
Thai translation: ปฎิทินโรงเรียน
Example: Take a look at the school calendar and tell me when Sports Day is.
ดูที่ปฎิทินโรงเรียนแล้วบอกฉันหน่อยซิว่าวันแข่งขันกีฬาสีเมื่อไหร่

Lets Speak: At school

วันนี้ขอเสนอคำศัพท์และ expression ใช้พูดเกี่ยวกับโรงเรียน
ตัวอย่างเช่น

What subjects do you study? เธอเรียนวิชาอะไรบ้าง
What subject is your best? วิชาอะไรที่เธอทำได้ดีที่สุด
What subject is your worst? วิชาอะไรที่เธอทำได้แย่ที่สุด
What subject do you most like? วิชาอะไรที่เธอชอบมากที่สุด
What subject do you most dislike? วิชาอะไรที่เธอไม่ชอบมากที่สุด
I am good at _______. ผมเก่งวิชา_______
I am very bad at _______. ผมไม่เก่งวิชา_______
My favourite subject is English. วิชาโปรดของผมคือวิชาภาษาอังกฤษ
I like math. ผมชอบวิชาคณิตศาสตร์
I don't like physics. หนูไม่ชอบวิชาฟิสิกส์
How many students (pupils) are there in your school? โรงเรียนของเธอมีนักเรียนอยู่กี่คน
There are 1000 students (pupils) in my school. โรงเรียนของผมมีนักเรียนอยู่ 1000 คน
How long are your English classes in school? ชั่วโมงเรียนภาษาอังกฤษใช้เวลานานเท่าไหร่

ตัวอย่างคำสั่งที่ใช้ในห้องเรียนที่คุณควรทราบสำหรับใช้ในชั่วโมงเรียนวิชาภาษาอังกฤษ
ฝึกพูดไว้นะครับ เวลาครูสั่งให้ทำอะไรจะได้ทำให้ถูก

Come to class on time. เข้าเรียนตรงเวลา
Sit down. นั่งลง
Take your seat.นั่งลง
Take out your book. เอาหนังสือออกมา
Open your book. เปิดหนังสือ
Turn to page 8. เปิดไปหน้า 8
Read page 8. อ่านหน้าที่ 8
Take out a piece of paper. เอากระดาษมาแผ่นหนึ่ง
Take notes.จดClose your book. ปิดหนังสือ
Turn in your papers. ส่งกระดาษมา
Put away your book. เก็บหนังสือ
Listen to the teacher. ฟังครู
Listen to the question. ฟังคำถาม
Raise your hand. ยกมือขึ้น
Give the answer. บอกคำตอบมา
Stand up. ยืนขึ้น
Go to the board. ไปที่กระดานดำ
Write your name. เขียนชื่อของนักเรียนลงไป
Erase the board. ลบกระดานดำ
Do your homework. ทำการบ้านมานะ
Check your answers. ตรวจดูคำตอบ
Correct your mistakes. แก้ไขข้อผิดพลาดด้วย
Bring your homework. เอาการบ้านมาส่ง
Turn in your homework. ส่งการบ้านมา
Pass your papers forward. ส่งกระดาษต่อขึ้นมา
Collect the papers. เก็บกระดาษ

วันอังคารที่ 10 พฤศจิกายน พ.ศ. 2552

Read English: Better to be unlucky

เรื่องที่ 2 Better to be unlucky เป็นเรื่องราวเกี่ยวกับโชคช่วย จะโชคดี หรือโชคไม่ดี อ่านกันดูนะครับ ขอให้สนุกกับเรื่องนี้นะครับ ไว้คราวหน้าจะหาเรื่องดี ๆ มาอีกครับ

Better to be unlucky

Sam, an unemployed piano tuner, said it was only the second thing he had ever won in his life. The first thing was an Afghan blanket at a church raffle when he was 25 years old. But this was much bigger: it was $120,000! He had won the Big Cube, a state lottery game. To win, a contestant must first guess which number a spinning cube will stop on. The cube has six numbers on it: 1X, 10X, 50X, 100X, 500X, and 1000X. If he is correct, the contestant must then guess which of two selected variables is going to be greater. So, just guessing which number appears on the cube does not guarantee that you will win any money.

Sam correctly guessed 1000X, but he still had to choose between two variables. One variable was the number of cars that would run the stop sign at Hill Street and Lake Avenue in six hours. The other variable was the number of times that a teenage boy would change TV channels in a three-hour period. This was a tough decision.

Finally, Sam flipped a coin. It came up heads, so Sam picked the teenager. He picked right. The stop sign was run only 76 times, but the teen clicked 120 times. Sixty-year-old Sam jumped for joy, for he had just won 1000 times 120, or $120,000. Sam dreamily left the lottery studio.

Talking excitedly on his cell phone while crossing the street, he got hit by a little sports car.
Sam is slowly getting better. He was in the hospital for a month. His hospital bill was $110,000. And the insurance company for the little sports car’s owner sued Sam for $9,000 worth of repairs. Also, Sam still has to pay federal taxes on his winnings. Sam doesn’t play the state lottery any more. He says it’s better to be unlucky.

วันจันทร์ที่ 9 พฤศจิกายน พ.ศ. 2552

Eng Music: When you belive: Mariah Carey & Whitney Houston

วันนี้ขอแนะนำเพลงนี้นะครับ ด้วยความชอบส่วนตัวด้วย เพลงเพราะ ได้นักร้องคุณภาพร้องทั้ง 2 คนเลย
ไงก้อลองฟังดูนะครับ อ่านเนื้อไปด้วยเพื่อฝึกออกเสียงนะครับ



When You Believe

Many nights we've prayed
With no proof anyone could hear
In our hearts a hopeful song
We barely understood
Now we are not afraid
Although we know there's much to fear
We were moving mountains
Long before we knew we could

There can be miracles
When you believe
Though hope is frail
It's hard to kill
Who knows what miracles
You can achieve
When you believe
Somehow you will
You will when you believe

In this time of fear
When prayer so often proves in vain
Hope seemed like the summer birds
Too swiftly flown away
Yet now I'm standing here
My heart's so full, I can't explain
Seeking faith and speaking words
I never thought I'd say

There can be miracles
When you believe
Though hope is frail
It's hard to kill
Who knows what miracles
You can achieve
When you believe
Somehow you will
You will when you believe

They don't always happen when you ask
And it's easy to give in to your fears
But when you're blinded by your pain
Can't see your way clear through the rain
A small, but still, resilient voiceSays help is very near

There can be miracles
When you believe
Though hope is frail
It's hard to kill
Who knows what miracles
You can achieve
When you believe
Somehow you will
You will when you believe

วันอาทิตย์ที่ 8 พฤศจิกายน พ.ศ. 2552

Get Grammar: Present tenses in English

This page will help you if you can't remember the difference between the Present Continuous tense ("I am doing"), and the Present Simple tense ("I do").

เรื่องนี้จะช่วยคุณ ถ้าหากคุณไม่สามารถแยกความแตกต่างระหว่าง Present Continuous (ฉันกำลังทำอยู่) และ Present Simple (ฉันทำ)ได้

Which tense you use depends on how you see the state or action. If you use the Present Simple ("I do"), you think something is permanent. This means we often use the Present Simple to talk about general and scientific facts, our routines or habits, to give definitions and to describe things.

การที่คุณจะใช้ tense ใดนั้น ขึ้นอยู่กับสถานการณ์และการกระทำที่คุณพบเจอ ถ้าคุณเลือกใช้ Present Simple (ฉันทำ) ก็ให้คุณนึกถึงบางสิ่งที่คงอยู่ หมายถึง เราใช้ Present Simple เพื่อบอกเล่าถึงความเป็นธรรมดาและลักษณะของความจริง เช่น งานที่เราทำประจำ หรือกิจวัตรประจำวัน เพื่ออธิบายและบอกรายละเอียดของสิ่งนั้น

The Present Continuous ("I am doing") means the action is happening now (or around now), is unfinished, or temporary. We use it to talk about trends and changes, or about situations happening now that are different from normal.

ส่วน Present Continuous (ฉันกำลังทำอยู่) หมายถึง การกระทำที่เกิดขึ้น ณ ขณะนี้ (หรือใกล้ตอนนี้) ซึ่งดำเนินอยู่ หรือ ไม่ถาวร เราใช้ Present Continuous เพื่อบอกเล่าถึงทิศทางและการเปลี่ยนแปลง หรือเกี่ยวกับสถานการณ์ที่กำลังเกิดขึ้นตอนนี้ซึ่งมีความแตกต่างจากปกติ

"I live in London." (This is my home.)

"ฉันอาศัยอยู่ในลอนดอน" (นี้เป็นบ้านของฉัน)

"I am living with my parents." (A temporary situation until I buy my own house.)

"ฉันอยู่กับครอบครัวของฉัน" (เป็นสถานการณ์ที่ไม่ถาวรจนกว่าฉันจะซื้อบ้านของตัวเอง)

"Hot air rises." (A scientific fact.)

"อากาศร้อนขึ้น" (เป็นลักษณะความจริง)

"House prices are rising." (A trend happening now.)

"ราคาบ้านกำลังสูงขึ้น" (ทิศทางที่กำลังเกิดขึ้นตอนนี้)

"I drive to work every day." (My routine or habit.)

"ฉันขับรถไปทำงานทุกวัน" (สิ่งที่ทำประจำหรือกิจวัตร)

"I am walking to work this week." (My car is being repaired.)

"สัปดาห์นี้ฉันเดินไปทำงาน" (ขณะที่รถซ่อมอยู่)

"At work I write letters to customers." (My job routine.)

"ที่ทำงานฉันเขียนจดหมายถึงลูกค้า" (งานที่ทำประจำ)

"I'm writing a difficult letter." (This is what I am doing right now and I haven't finished yet.)

"ฉันกำลังเขียนจดหมายที่แสนยากอยู่" (นี้เป็นิสิ่งที่ฉันกำลังทำอยู่ตอนนี้และไม่มีทีท่าว่าจะเสร็จสักที)


So the most important rule is that you use the Present Simple ("I do") for permanent states and the Present Continuous ("I am doing") for changes and trends.

กฎที่สำคัญที่สุดคือคุณใช้ Present Simple สำหรับสถานการณ์ที่เกิดประจำ และ Present Continuous สำหรับการเปลี่ยนแปลงและมีทิศทาง

Some verbs cannot be used in the Present Continuous tense. This is because they already suggest permanence.

กริยาบางตัวไม่สามารถใช้ใน Present Continuous ได้ นี้เป็นเพราะว่าคำกริยาเหล่านั้นบอกถึงความถาวรอยู่ในตัวแล้ว

These include:
ประกอบด้วย

Verbs of possession – own, have, belong. (Although you can say "I am having a party", it doesn't mean you own the party, it means you are hosting a party.)

กริยาแสดงความเป็นเจ้าของ -ของเราเอง, เป็นเจ้าของ, เป็นของ (ถึงแม้ว่า คุณจะพูดว่า "ฉันเป็นเจ้าของงานปาร์ตี้นี้" ไม่ได้หมายถึงเป็นงานปาร์ตี้ของคุณ มันหมายถึงคุณเป็นคนจัดงานปาร์ตี้

Verbs of the mind – believe, know, think, forget.

กริยาบอกความรู้สึก -เชื่อ, รู้, คิด, ลืม.

Verbs of emotion – love, hate, detest.

กริยาแสดงอารมณ์- รัก, ไม่ชอบ, เกลียด.

Verbs of the senses – see, hear, smell, taste. ("I'm seeing the doctor tomorrow" means I am going to visit the doctor, but "I see the doctor" means "the doctor is standing in front of me".)

กริยาแสดงความรู้สึก - พบ, ได้ยิน, ได้กลิ่น, ได้รส. ("พรุ่งนี้ฉันจะไปพบหมอ" หมายถึง คุณกำลังจะไปพบหมอ แต่ถ้าเป็น "ฉันพบหมอ" หมายความว่า "หมอยืนอยู่ตรงหน้าฉันตอนนี้แล้ว"

Verbs of geographical location – lie. ("London lies on the River Thames".)

กริยาเกี่ยวกับสถานที่ - ที่ตั้ง (ลอนดอนตั้งอยู่ตามแนวแม่น้ำ Thames)

from: www.english-at-home.com
chaichana แปล

วันศุกร์ที่ 6 พฤศจิกายน พ.ศ. 2552

Vocabulary: Improving your English vocabulary

Having a great English vocabulary doesn't just mean that you can understand lots of words and phrases: it also means that you can use these words and phrases and that you can remember them when you need them.

มีคำศัพท์ภาษาอังกฤษดี ๆ ที่ไม่ได้มีความหมายแค่ทำให้คุณเข้าใจคำหลาย ๆ คำ และประโยคนั้น มันมีความหมายที่ทำให้คุณสามารถใช้คำหรือประโยคเหล่านั้นได้และทำให้คุณสามารถจดจำพวกมันได้เมื่อคุณต้องการใช้มันขึ้นมา

This is the difference between an active and a passive vocabulary. Generally, most people's passive vocabulary is far bigger than their active vocabulary, and the secret is to try and "activate" passive knowledge.

นี้เป็นความแตกต่างระหว่างคำศัพท์ที่ใช้บ่อยและไม่ได้ใช้ โดยทั่วไปแล้วคนส่วนใหญ่มีคำศัพท์ไม่ได้ใช้จำนวนมากกว่าคำศัพท์ที่ใช้ และความลับนี้จะพยายามและกระตุ้นความรู้ที่ไม่ได้ใช้กัน

There are a number of ways that you can activate your passive vocabulary in English, ranging from simple five-minute activities to longer periods of study. Most activities work best if a) you have a good English dictionary, and b) you keep a vocabulary notebook.

นี่เป็นแนวทางที่ทำให้คุณสามารถกระตุ้นคำศัพท์ในภาษาอังกฤษที่ไม่ได้ใช้ ซึ่งแปรผันจากกิจกรรมเพียง 5 นาทีไปจนถึงช่วงเวลาที่ยาว ๆ ในการศึกษา กิจกรรมที่ดีที่สุดคือ ถ้า คุณมีดิกชั่นนารี่ที่ดีสักเล่ม และ คุณโน๊ตคำศัพท์ไว้ในสมุดโน๊ต

Good English dictionaries

ดิกชั่นนารี่ภาษาอังกฤษดี ๆ สักเล่ม

A good English dictionary should be up-to-date (no more than five years old!) and should be easy to understand. Make sure that the definitions are written in clear English. Pictures also help you to understand some words. I strongly recommend the Longman range of dictionaries, as there is good coverage of spoken and written English, British and American English, as well as clear example sentences.

ดิกชั่นนารี่ภาษาอังกฤษที่ดีควรที่จะอัพเดท (ไม่มากเกิน 5 ปี) และควรที่จะง่ายต่อการเข้าใจ และต้องมั่นใจว่าคำนิยามถูกเขียนด้วยภาษาอังกฤษที่ชัดเจนเข้าใจง่าย รูปภาพก็ช่วยให้คุณเข้าใจคำศัพท์ได้ ฉันจะขอแนะนำดิกชั่นนารีของ Longman ซึ่งดีมากสำหรับการนำไปใช้ในการพูดและเขียน ภาษาอังกฤษทั้งแบบอังกฤษและอเมริกัน ที่ดีกว่านั้นมีรูปประโยคง่าย ๆ เป็นตัวอย่างด้วย

Vocabulary notebooks

สมุดจดคำศัพท์

When you come across a new English word or phrase, make a note of it! Look up the meaning in the dictionary, making sure you are aware of any grammatical information. (For instance, if you are looking up a verb, check to see if the verb can be used in a passive form, if it is followed by any particular preposition, and so on.) Check also for the pronunciation and use of a word. Is it particularly formal or informal, or used in certain word partnerships? For example, we say "do housework", but "make an effort".

เมื่อคุณได้รู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษใหม่ ๆ หรือประโยคใหม่ ๆ ก็ให้จดไว้เพื่อที่จะได้เปิดดูคำศัพท์ในดิกชั่นนารีได้ ซึ่งต้องแน่ใจว่าคุณสามารถที่จะใช้เป็นข้อมูลในการสร้างประโยคได้ (เช่น ถ้าคุณเจอคำที่เป็นกริยา ให้ตรวจสอบว่ามันสามารถที่จะใช้รูปของ Passive ได้ ถ้ามันเป็นคำคุณศัพท์เฉพาะ และอื่น ๆ)

When you find a new word, check to see if you can use it in other ways. English is a flexible language – nouns, verbs and adjectives often share the same stem. For example, a house, to house, housing policy, and so on.

เมื่อคุณค้นหาคำใหม่ ๆ ตรวจสอบว่าคุณสามารถใช้มันในลักษณะอื่น ๆ ได้ ภาษาอังกฤษเป็นภาษาที่มีความยืดหยุ่น ไม่ว่าจะเป็ฯ คำนาม กริยา และ คำคุณศัพท์

When you write down your new word in your notebook, try to include an example sentence in English.

เมื่อคุณเขียนคำศัพท์ใหม่ในสมุดของคุณแล้ว ลองใส่คำนั้นในตัวอย่างประโยคในภาษาอังกฤษ

Some people find it helpful to organise notebooks into themes. So rather than having a list of words without any obvious connection, you divide your notebook into themes, with one page containing words to do with the house, another page with words to do with jobs, and so on.

บางคนหาตัวช่วยด้วยการจดบทความลงในสมุด ซึ่งจะมีคำต่าง ๆ มากมาย ซึ่งเป็นข้อความที่ง่าย ๆ คุณอาจจะแบ่งสมุดของคุณให้บทความ ด้วยหนึ่งหน้าสำหรับใส่ข้อความที่ทำในบ้านของคุณ ส่วนหน้าอื่น ๆ ใส่ข้อความที่ทำในที่ทำงาน และอื่น ๆ

Quick English vocabulary booster activities

กิจกรรมที่ปรับปรุงคำศัพท์อังกฤษแบบรวดเร็ว

1. An English word a day

1. หนึ่งคำหนึ่งวัน

Choose a new word or phrase from your notebook and try to use it as often as possible in one day. Think of situations where you would need to use it, and write down a couple of example sentences. Go back to this word or phrase after a week, to make sure you still remember it.
Some people find index cards useful. You can write down the word on the card and carry it around with you for a day, taking it out of your pocket whenever you have a moment and trying to put it into a sentence.

เลือกคำศัพท์คำใหม่หรือประโยคใหม่จากสมุดและพยายามใช้มันบ่อย ๆ ถ้าเป็นไปได้ทั้งวันไปเลย คิดถึงสถานการณ์ในที่ที่คุณต้องการใช้มันได้ และเขียนลงเป็นประโยคตัวอย่าง กลับไปที่คำหรือประโยคหลังจากผ่านไปสัปดาห์หนึ่ง เพื่อมั่นใจว่าคุณยังจำมันได้อยู่ บางคนใช้ดัชนีเป็นตัวช่วย คุณสารถเขียนคำลงไปบนแผ่นกระดาษสำหรับหนึ่งวัน และพกมันติดตัวไปด้วยทุก ๆ ที่ เมื่อคุณมีเวลาก็พยายามสร้างเป็นประโยค

2. Review

2. ดูบ่อย ๆ

The next time you have a spare couple of minutes, flick through your notebook. You'll be surprised how much comes back to you! Choose a page where you have already stored a number of words and expressions, cover the page, and try to remember what you wrote. Then look at the page and see how many you remember.


3. One word at a time


When you read a page of a book or newspaper, decide you will only look up one word in a dictionary. When you write it down in your notebook, also make a note of any synonyms (words that mean the same) or the opposite of the new word.

เมื่อใดที่คุณอ่านหนังสือหรือหนังสือพิมพ์ ให้คุณตัดสินใจมองหาคำ ๆ หนึ่งในดิกชันนารี เมื่อคุณเขียนคำนั้นลงในสมุด ก็ให้คุณเขียนคำที่มีความหมายเหมือนกัน หรือคำที่มีความหมายตรงกันข้ามไปเลย

4. English word building

4. การสร้างคำในภาษาอังกฤษ

Take a prefix (such as "en", or "pre") and make a list of all the words that can follow. (For example, encircle, enclose, enlist; prenatal, premature, pre-war.) Here are some more prefixes you can use:dis, il, im, ir, pro, anti, de, un, con, re

ใส่คำนำหน้า (เช่น "en" หรือ "pre") และทำเป็นรายชื่อของคำที่สามารใส่ตามหลังได้ (ตัวอย่าง encircle, enclose, enlist; prenatal, premature, pre-war) คุณสามารถใช้ dis, il, im, ir, pro, anti, de, un, con, re นี้เป็นบางคำจากที่มีอยู่มากมาย

Longer English vocabulary learning activities

กิจกรรมระยะยาวที่ใช้เรียนรู้คำศัพท์อังกฤษ

1. Read

1. อ่าน

Read something that interests you. It could be a newspaper, a novel, a magazine, or even an English "graded reader" (a simplified book). Working page by page, underline the words or phrases that you don't know. Look up only those that are important for understanding, or which are repeated. Use a good dictionary, and make a note in your English vocabulary notebook.

อ่านบางเรื่องที่คุณสนใจ อาจจะเป็นหนังสือพิมพ์ นวนิยาย นิตยสาร หรืออื่น ๆ ที่เป็นภาษาอังกฤษ ค่อย ๆ อ่านไปทีละหน้า ขีดเส้นใต้คำหรือประโยคที่คุณไม่รู้ความหมาย ให้ความสนใจเฉพาะคำหรือประโยคนั้นมาก ๆ เพราะมันสำคัญที่จะทำให้คุณเข้าใจขึ้นมาได้ หรือพยายามอ่านหลาย ๆ รอบ ร่วมกับการใช้ดิกชันนารีที่ดี และจดบันทึกคำศัพท์ในสมุดของคุณ

2. Blitz

2. มุ่งมั่น

Focus on a theme, such as sport. Divide one page of your notebook into three columns. In the first column write down as many sports as you can think of. In the second, write down all the equipment you need for the sport. In the third, write down the scoring systems. You might end up with something that looks like this:
tennis racquet, ball, net umpire, love, linesman
football pitch, ball, goal posts referee, offside, penalty
You can use this method for many different themes: houses (rooms of house, furniture, styles); jobs (names of jobs, places where these jobs are done, characteristics of the job) and so on.

3. Word association

3. รวมคำ

Write a key word in the middle of a page and draw a bubble around it. Then draw lines out from this word connected to smaller bubbles. In the smaller bubbles you can add words associated with the main word.

เขียนคำค้นไว้ที่กลางหน้ากระดาษและวาดวงกลมไว้รอบ ๆ จากนั้นวาดเส้นไปยังวงกลมที่อยู่รอบ ๆ นั้น ในวงกลมเล็ก ๆ คุณสามารถใส่คำที่มีความสัมพันธ์กับคำหลักได้

For example, you could write "email" in the middle of a page. Then the smaller bubbles could contain words such as "write", "compose", "receive", "delete", "reply" and so on.

ตัวอย่างเช่น คุณอาจจะเขียนคำว่า email ในกลางหน้ากระดาษจากนั้นเขียนวงกลมเล็ก ๆ และใส่คำเหล่านี้ลงไป write, compose, receive, delete ,reply และอื่น ๆ อีก

from: www.english-at-home.com
chaichana แปล

Lets Speak: Talking about likes and dislikes in English

There's a whole range of English expressions you can use to talk about how much you like or dislike something.

การแสดงความรู้สึกในภาษาอังกฤษ คุณสามารถบอกเกี่ยวกับสิ่งที่คุณชอบหรือไม่ชอบได้ ดังนี้

If you love something ถ้าคุณรักบางสิ่ง

"I love eating ice-cream." ฉันรักการทานไอศกรีม

"I adore sun-bathing." ฉันรักการอาบแดดมาก (adore: รักมาก, บูชา)

If you like something a lot ถ้าคุณชอบบางสิ่งมาก

"She's fond of chocolate." หล่อนชอบช็อกโกเล็ตมาก

"I like swimming very much." ฉันชอบการว่ายน้ำมาก ๆ

If you like something ถ้าคุณชอบบางสิ่ง

"He quite likes going to the cinema." เข้าค่อนข้างชอบไปดูหนัง (quite: ค่อนข้าง, ค่อนข้างจะ)

"I like cooking." ฉันชอบทำอาหาร

If you neither like nor dislike something ถ้าคุณทั้งชอบและไม่ชอบบางสิ่ง

"I don't mind doing the housework." ฉันไม่สนใจการบ้าน

If you don't like something ถ้าคุณไม่ชอบบางสิ่ง

"She doesn't like cooking very much." หล่อนไม่ชอบการทำอาหารเอามาก ๆ

"He's not very fond of doing the gardening." เขาไม่ค่อยจะชอบการทำไร่

"I dislike wasting time." ฉันไม่ชอบเวลาหมดกำลังใจ

If you really dislike something ถ้าคุณไม่ชอบบางสิ่งจริง ๆ

"I don't like sport at all." ฉันไม่ชอบเล่นกีฬาเอาซะเลย

"He can't stand his boss."

"She can't bear cooking in a dirty kitchen." หล่อนไม่สามารถทนทำอาหารในครัวที่สกปรกได้

"I hate crowded supermarkets." ฉันไม่ชอบซุปเปอร์มาเก็ตที่คนเยอะ ๆ

"He detests being late." ฉันเกลียดการมาสาย

"She loathes celery." ฉันรังเกียจผักคึ่นช่าย

Things to remember… ข้อควรจำ

Dislike is quite formal. คำว่า Dislike ใช้ในลักษณะทางการทั้งหมด

Fond of is normally used to talk about food or people. คำว่า Found โดยทั่วไปใช้กล่าวถึงอาหารและคน

The 'oa' in loathe rhymes with the 'oa' in boat. 'oa ในคำว่า loathe ออกเสียงเหมือน 'oa' ในคำว่า boat

Grammar Note

To talk about your general likes or dislikes, follow this pattern: like something or like doing something.

ให้ใช้รูปแบบ like + บางสิ่ง หรือ like + doing + บางสิ่ง เพื่อบอกเล่าถึงความชอบหรือไม่ชอบโดยทั่วไป

Common mistake

Be careful where you put very much or a lot. These words should go after the thing that you like.

ระวังที่ที่คุณวางคำว่า very much หรือ a lot สองคำนี้ควรจะวางไว้หลังสิ่งที่คุณชอบ

For example, "I like reading very much." NOT "I like very much reading."

ตัวอย่างเช่น "ฉันชอบอ่านหนังสือมาก " ไม่ใช่ "ฉันชอบมากการอ่านหนังสือ"

from: www.english-at-home.com
chaichana แปล

Eng Music: Brown eyes-destiny's child




Remember The First Day When I Saw Your Face
Remember The First Day When You Smiled At Me
You Stepped To Me And You Said To Me
I Was The Woman You Dreamed About
Remember The First Day When You Called My House
Remember The First Day When You Took Me Out
We Had Butterflies Although We Tried To Hide
And We Both Had A Beautiful Night

The Way We Held Each Others Hand
The Way We Walked The Way We Laughed
It Felt So Good To Find True Love
I Knew Right Then And There You Were The One
I Know That He Loves Me Cause He Told Me So
I Know That He Loves Me Cause His Feelings Show
When He Stares At Me You See He Cares For Me
You See How He Is So Deep In Love
I Know That He Loves Me Cause Its Obvious
I Know That He Loves Me Cause It's Me He Trusts
And He's Missing Me If He's Not Kissing Me
And When He Looks At Me His Brown Eyes Tells His Soul

Remember The First Day The First Day We Kissed
Remember The First Day We Had An Argument
We Apologized And Then We Compromised
And We Haven't Argued Since
Remember The First Day We Stopped Playing Games
Remember The First Day You Fell In Love With Me
It Felt So Good For You To Say Those Words
Cause I Felt The Same Way Too

The Way We Held Each Others Hand
The Way We Talked The Way We Laughed
It Felt So Good To Fall In Love
And I Knew Right Then And There You Were The One

I Know That He Loves Me Cause He Told Me So
I Know That He Loves Me Cause His Feelings Show
When He Stares At Me You See He Cares For Me
You See How He Is So Deep In Love
I Know That He Loves Me Cause Its Obvious
I Know That He Loves Me Cause It's Me He Trusts
And He's Missing Me If He's Not Kissing Me
And When He Looks At Me His Brown Eyes Tells His Soul

I'm So Happy So Happy That You're In My Life
And Baby Now That You're A Part Of Me
You Showed Me
Showed Me The True Meaning Of Love
And I Know He Loves Me

I Know That He Loves Me Cause He Told Me So
I Know That He Loves Me Cause His Feelings Show
When He Stares At Me You See He Cares For Me
You See How He Is So Deep In Love
I Know That He Loves Me Cause Its Obvious
I Know That He Loves Me Cause It's Me He Trusts
And He's Missing Me If He's Not Kissing Me
And When He Looks At Me His Brown Eyes Tells His Soul

He Looks At Me And His Brown Eyes Tell His Soul

Read English: A missing cat

เรื่องนี้เป็นเรื่องสั้นครับ ใช้ฝึกการอ่าน เริ่มจากการอ่านบทความหรือเรื่องสั้น ๆ ก่อน แล้วค่อยเริ่มอ่านเรื่องที่ยาว ๆ ครับ ไงก้อลองฝึกกันดูนะครับ

A missing cat

The owner of a missing cat is asking for help. “My baby has been missing for over a month now, and I want him back so badly,” said Mrs. Brown, a 56-year-old woman. Mrs. Brown lives by herself in a trailer park near Clovis. She said that Clyde, her 7-year-old cat, didn’t come home for dinner more than a month ago. The next morning he didn’t appear for breakfast either. After Clyde missed an extra-special lunch, she called the police.

When the policeman asked her to describe Clyde, she told him that Clyde had beautiful green eyes, had all his teeth but was missing half of his left ear, and was seven years old and completely white. She then told the officer that Clyde was about a foot high.

A bell went off. “Is Clyde your child or your pet?” the officer suspiciously asked. “Well, he’s my cat, of course,” Mrs. Brown replied. “Lady, you’re supposed to report missing PERSONS, not missing CATS,” said the irritated policeman. “Well, who can I report this to?” she asked. “You can’t. You have to ask around your neighborhood or put up flyers,” replied the officer.
Mrs. Brown figured that a billboard would work a lot better than an 8”x11” piece of paper on a telephone pole. There was an empty billboard at the end of her street just off the interstate highway. The billboard had a phone number on it. She called that number, and they told her they could blow up a picture of Clyde (from Mrs. Brown’s family album) and put it on the billboard for all to see.

“But how can people see it when they whiz by on the interstate?” she asked. “Oh, don’t worry, ma’am, they only whiz by between 2 a.m. and 5:30 a.m. The rest of the day, the interstate is so full of commuters that no one moves.” They told her it would cost only $3,000 a month. So she took most of the money out of her savings account and rented the billboard for a month.
The month has passed, but Clyde has not appeared. Because she has almost no money in savings, Mrs. Brown called the local newspaper to see if anyone could help her rent the billboard for just one more month. She is waiting but, so far, no one has stepped forward.

Get Grammar: Past tenses in English

Past Simple Tense :

We use this tense in English to talk about events or situations that are finished. Normally we use a time reference.

เราใช้ tense นี้ในภาษาอังกฤษ เพื่อบอกเล่าถึงกิจกรรมหรือสถานการณ์ที่เสร็จสิ้นแล้ว โดยทั่วไปเราใช้เวลาเข้ามาเกี่ยวด้วย

For example:
เช่น

"Last year I went to Spain." "ปีที่แล้วฉันไปประเทศสเปน"

"In 1997, he changed his job." "ฉันเปลี่ยนงานเมื่อปี 1997"

"She called an hour ago." "หล่อนมาได้ชั่วโมงหนึ่งแล้ว"


We also use the Past Simple tense in English to talk about long-lasting events or situations in the past.

เราจะใช้ Past Simple ในภาษาอังกฤษเพื่อบอกเกี่ยวกับระยะของกิจกรรมสุดท้าย หรือสถานการณ์ในอดีต

"When I was a child, I lived in the countryside."

"เมื่อฉันเป็นเด็ก ฉันอาศัยอยู่ในแถบชานเมือง"

To talk about repeated activites in the past, we also use the Past Simple.

เพื่อบอกเล่าถึงการกระทำในอดีตอีกครั้ง ซึ่งเราจะใช้ Past Simple

"I often went to the beach as a child."

"ฉันไปชายหาดบ่อย ๆ ตอนที่เป็นเด็ก"


Past Continuous Tense ("I was doing")

There are three main uses of this tense:

มี 3 ความหมายคือ

1. To talk about what was happening at a particular time in the past and to give descriptions and background information.

1. เพื่อบอกเล่าเกี่ยวกับอะไรที่ได้เกิดขึ้น ณ เวลาหนึ่งในอดีตและให้รายละเอียดและข้อมูลพื้นฐาน

2. To talk about temporary situations in the past.

2. บอกเล่าถึงสถานการณ์ที่เกิดซ้ำ ๆ ในอดีต

3. To make polite requests.

3. ใช้ในการขอร้องอย่างสุภาพ


1. Talking about what was happening at a particular time in the past.

1. บอกเกี่ยวกับอะไรที่เกิดขึ้น ณ เวลาหนึ่งในอดีต

"This time yesterday, I was reading a book."

"ในเวลานี้เมื่อวาน ฉันกำลังอ่านหนังสือ"

We often use the Past Continuous tense with the Past Simple tense. The Past Continuous gives the background to an event in the Past Simple:

บ่อยครั้งเราใช้ Past Continuous กับ Past Simple โดย Past Continuous บอกถึงความเป็นมาเกี่ยวกับกิจกรรมใน Past Simple เช่น

"When he got home, the children were playing in the garden." (The children started playing in the garden before he got home.)

"เมื่อเขากลับบ้าน ลูก ๆ กำลังเล่นอยู่ในสวน" (เด็กเริ่มเล่นในสวนก่อนหน้าที่เขากลับมาบ้าน)

"I was eating dinner when there was a knock on the door." (The knock on the door came in the middle of my meal.)

"ฉันกำลังกินอาหารเย็นเมื่อนั้นมีเสียงเคาะประตู" (เสียงเคาะประตูมาระหว่างฉันกินอาหาร)

We can use the Past Continuous to give descriptions.

พวกเราสามารถใช้ Past Continuous เพื่อให้รายละเอียดได้ เช่น

"The girl was wearing a yellow dress. She was eating ice-cream and was watching television."

"เด็กผู้หญิงที่ใส่กระโปรงสีเหลือง เธอกินไอศกรีมและดูทีวีไปพร้อมกัน"

2. Talking about temporary situations in the past.

2. บอกถึงสถานการณ์ที่เกิดซ้ำ ๆ ในอดีต

"When I was living in London, I often went to the theatre." (Living in London was temporary – perhaps I only lived there for a short while.)

"เมื่อฉันอาศัยอยู่ในลอนดอน ฉันไปดูหนังบ่อย ๆ"

Compare with: "When I was a child I lived in the countryside." Living in the countryside was a longer event – I was a child for more than a couple of years. For more permanent situations, we use the Past Simple tense.

เปรียบได้กับ "เมื่อฉันเป็นเด็กฉันอาศัยอยู่ชานเมือง" อาศัยอยู่ชานเมืองเมื่อนานมาแล้ว- ถ้าฉันเป็นเด็กอีกสักสองปี. สำหรับสถานการณ์ที่เกิดซ้ำ ๆ เราใช้ Past Simple

3. Making polite requests.

3. การร้องขอ

If we want to make polite requests, we can use the Past Continuous tense. This is because we put a distance between ourselves and the person we are asking.

ถ้าเราต้องการสร้างประโยคร้องขอ เราสามารถใช้ Past Continuous เพราะว่าเราจะวางระยะห่างระหว่างตัวเราเองและคนที่เราถามได้ เช่น

"I was wondering if you had time to see me."

"ฉันจะดีใจถ้าคุณให้เวลามาพบฉัน"

"I was hoping we could discuss a pay raise."

"ฉันหวังว่าเราจะปรึกษากันเรื่องค่าใช้จ่ายที่เพิ่มขึ้น"


from: www.english-at-home.com
chaichana แปล

ผู้ติดตาม